Zákon o GDPR vstoupil v platnost už v roce 2018, ale ne každému je jasné, co vlastně znamená. Zjednodušeně pro realitní kanceláře GDPR znamená, že bez souhlasu je možné sbírat a uchovávat osobní údaje klientů jen v případech, které určuje zákon (uvedeny níže). Osobní údaje se také nesmějí dávat dalším osobám.

Kromě níže uvedených případů je potřeba ke sbírání a uchovávání osobních údajů souhlas klienta, a to vždy samostatně pro každou aktivitu zvlášť. Každý klient má samozřejmě právo odvolat svůj souhlas se zpracováním osobních dat.

Kdy se údaje uchovávají ze zákona

Zákon ukládá sbírat a uchovávat osobní údaje fyzických osob a OSVČ v těchto případech:

  • Zákon 253/2008 Sb. – AML – osobní údaje klientů, kterým byl zprostředkován nákup, prodej či pronájem nemovitosti se musí uchovávat po dobu 10 let od uzavření kupní smlouvy
  • Zákon 563/1991 Sb. o účetnictví a zákon 582/1991 Sb. o organizaci a provádění sociálního zabezpečení – osobní údaje zaměstnanců se musí uchovávat 3 – 30 let – jednotlivé osobní údaje a dokumenty a lhůty pro uchování jsou v těchto zákonech specifikovány

Další možností, kdy je možné bez souhlasu sbírat a uchovávat údaje, je situace, kde to vyplývá z obchodního vztahu případně zájmu tento vztah navázat. To znamená například osobní údaje fyzických osob, které projevily zájem o nemovitost, o spolupráci, o zaměstnání, a to po dobu, po kterou tato spolupráce či zájem trvá.

V praxi je to tak, že když klient projeví zájem o nemovitost, zúčastní se prohlídky nebo má zájem o jiné nemovitosti, může RK sbírat a uchovávat jeho data do prodeje nemovitosti a po rozumnou dobu po prodeji této nemovitosti, např. půl roku. Tato data by se však neměla bez souhlasu evidovat po delší dobu a ani je používat k jinému účelu, než se kterým klient makléře oslovil, tj. nezařazovat ho do on-linových kampaní, nenabízet služby, kvůli kterým makléře nekontaktoval apod.

23.7.2021