V konečném důsledku totiž budou chráněni spotřebitelé (klienti realitních kanceláří) i samotní realitní makléři. 18. ledna 2016 vláda schválila věcný záměr zákona o realitním zprostředkování. Nyní pracovní komisi, do níž patří i Asociace realitních kanceláří, čeká dopracování předloženého návrhu do řeči paragrafů.

Jaké cíle si záměr klade?

Cílem návrhu bylo vytvořit podklad pro vypracování nové právní úpravy vztahů v oblasti realitního zprostředkování, které nejsou dosud právními předpisy upraveny. Nová právní úprava by měla zvýšit důvěru spotřebitelů v realitní služby a přispět ke snížení počtu neprofesionálních a nepoctivých subjektů působících na trhu. Chystaná právní úprava má zejména vymezit základní právní rámec realitního zprostředkování.

Zákon má zejména:

  • Definovat realitní zprostředkování a subjekty působící na trhu,

  • specifikovat podmínky pro výkon této činnosti z hlediska požadavků na odbornou způsobilost,

  • nastavit parametry profesního pojištění realitních zprostředkovatelů,

  • posílit ochranu práv spotřebitelů, zejména úpravou  podmínek pro nakládání s jejich peněžními prostředky, upravit dozorové a sankční mechanismy.

K některým částem návrhu

Definice realitního zprostředkování a subjektů působících na trhu Ze zkušenosti víme, že pokud se nepodaří správně vymezit všechny činnosti a každý subjekt, který se zabývá zprostředkováním nemovitého majetku, a to nejen prodejů, nákupů, převodů, ale i nájmů, podnájmů apod., pak bude zákon nejrůznějšími způsoby obcházen a nebude plnit svoji funkci.

Odborná způsobilost

Snahou je vypracovat postup pro prokázání odborné způsobilosti, kvalifikačních, resp. kompetenčních, předpokladů. Již bylo zmíněno například:

  • vysokoškolské vzdělání magisterského stupně se zaměřením na realitní činnost, právo nebo oceňování  majetku, nebo

  • vysokoškolské vzdělání a 1 rok praxe v realitní činnosti, nebo

  • středoškolské vzdělání s maturitní zkouškou a 3 roky praxe v realitní činnosti, 
  • získání, resp. prokázání, znalostí v rámci profesní kvalifikace, která je v současné době vedena v Národní soustavě povolání pod názvem „Obchodník s realitami“, na základě zákona č. 179/2006 Sb.


Profesní pojiště

Pojištění profesní odpovědnosti není běžným pojištěním odpovědnosti. Ne všechny pojišťovny na našem trhu mají produkt profesního pojištění pro realitní kanceláře v nabídce. Každý člen Asociace realitních kanceláří České republiky je již nyní povinně pojištěn. Toto profesní pojištění však neřeší ani nemá řešit pojištění úpadku nebo dokonce zpronevěru financí klienta.

Nakládání s peněžními prostředky klientů

V této části nejde o to, aby realitní kancelář nemohla přijímat finanční prostředky klientů. Jde zejména o ochranu spotřebitele před možnou insolvencí zprostředkovatele. To vyřeší zákon, pokud umožní, resp. uloží, povinnost peněžním ústavům zakládání oddělených účtů pro zprostředkovatele, pokud nakládají s penězi klientů, nikoli pouze vlastními (analogie např. s dražebníky).

Závěrem

Asociace realitních kanceláří České republiky, resp. její pověření zástupci, budou usilovat o to, aby výsledný návrh chránil jak spotřebitele, tak slušné realitní zprostředkovatele. Hlavním cílem Asociace je, aby se zvýšil počet klientů, kteří budou v rámci realitních transakcí využívat služeb realitních kanceláří. To se může podařit jedině zvýšením úrovně poskytovaných služeb a také garancí, které nová úprava spotřebitelům – v rámci spolupráce s realitními kancelářemi – bude poskytovat. Trh sám o sobě to bohužel doposud v dostatečné míře nedokázal.