Ale co když to může být i jinak? Především to chce plánovat v dostatečném předstihu. Jestliže se dostanete do situace, kdy si uvědomíte, že se za dva dny musíte se vším přestěhovat, ale připravené nemáte nic, sportovní terminologií lze říct, že tento zápas nemůžete vyhrát. V ideálním případě to uhrajete na remízu, kdy stěhování sice proběhne, ale vy při něm zestárnete o pár let a dalších pár týdnů až měsíců budete v novém bydlišti neustále něco z vybavení bytu hledat. Jestliže se ale budete držet manuálu Hypoteční banky, zvládnete i náročné stěhování hravě.

Začněte tedy tím, že si do kalendáře červeně napíšete datum, do něhož musíte starý byt opustit – takzvaný den „D“. A pak postupujte v kalendáři pozpátku.


„D“ minus 4 týdny

Je čas začít dávat dohromady krabice. Ideální jsou obvykle ty od elektroniky. Ale pozor na jejich velikost – když do nich nacpete celou knihovnu, hrozí, že by je odnesl jedině Zdeněk Srstka ve svých nejlepších letech. Kupte si smršťovací a bublinkovou fólii, velké a pevné pytle  na odpadky, širokou lepicí pásku, permanentní (toto je klíčové slovo!) fixy a barevné lepicí štítky – cca 4 různé barvy. Jednotlivým pokojům přiřaďte barvy dle štítků. Při balení  vždy zabalenou krabici nebo pytel označte příslušným barevným štítkem a popište, co je uvnitř. V novém bytě si pak opět barevně označíte pokoje. Krabice s příslušnou barvou nastěhujete do pokoje se stejnou barvou. Tím se vyvarujete situace, aby vaše trenky nebo podprsenky skončily v kuchyni a hrnce v ložnici. Pokud se stěhujete vlastními silami, začněte shánět dodávku či nákladní auto a ochotné kamarády. Jestli sázíte na stěhovací firmu, udělejte si cenový průzkum.

„D“ minus 3 týdny

Nastává ideální čas na zahájení balení. Začněte tím, co nejméně potřebujete – v zimě letním oblečením, v létě zimním. Knihy, CD, porcelánová zvířátka, obrazy, fotky, záložní peřiny, povlečení a ručníky, obsah vašeho dobře zásobeného baru... I když jednu záložní láhev tvrdého si nechte stranou. Heslo týdne: „bez nostalgie“. I v případě, že se stěhujete do většího, vyhněte se iluzi, že pro všechno se najde místo. Stěhování je jedinečná příležitost, jak se zbavit nepotřebných věcí. Dalších několik let, možná už nikdy, podobnou příležitost mít nebude. Potvrďte objednávku stěhovacích firmě, upřesněte datum a čas, dohodněte velikost potřebného auta (ideální je, když se stěhováci přijdou podívat a sami řeknou, co a jak). Dohodněte, kdy mají auto přistavit.

Heslo týdne: „bez nostalgie“. I v případě, že se stěhujete do většího, vyhněte se iluzi, že pro všechno se najde místo. Stěhování je jedinečná příležitost, jak se zbavit nepotřebných věcí.

„D“ minus 2 týdny

Ještě jste nezačali? Měli byste, jde do tuhého. Balte elektroniku (kabely při odpojení pečlivě popište, případně si propojení domácího kina či Hi-Fi soupravy vyfoťte – návody k použití se totiž při stěhování zrádně ztrácejí). Rozložte knihovny a všechny skříně a pečlivě je zabalte do smršťovací fólie, která je ochrání. Jednotlivé díly popište, spojovací materiál dávejte do pytlíku, který pak dobře přilepte k jednomu ze zabalených dílů. Balte i sezonní oblečení i boty. Nechte jen to, co následujících 14 dnů budete skutečně potřebovat. Možná jen o trochu víc. Lehce můžete začít balit i koupelnu – určitě nepotřebujete všechny krémy, sprchové gely a šampony.

„D“ minus jeden týden

Pokud jste nezačali, máte problém – balte všechno, co vám přijde pod ruku. Ti organizovanější, kteří postupují podle plánu, začínají v této době balit kuchyň. Nechte si jen jeden hrnek, talíř a talíř pro každého člena rodiny. K tomu jednu pánev, jeden hrnec, pár nožů a rychlovarnou konvici. Balte další nábytek, přičemž ne všechen je nutno rozmontovat, některé kusy se lépe stěhují složené. Nechte si jen nezbytné židle a ideálně jen matrace. V koupelně nechte jen zubní kartáčky, pastu a hřeben, případně to OPRAVDU nejnutnější. Vyjezte lednici! Je-li to možné, začněte převážet vybrané lehčí „kusy“ do nového bytu, protože v tom starém už není přes krabice k hnutí.


Den „D“ minus jeden den

Pokud jste tak ještě neučinili, psa, kočku a děti odvezte k rodičům. Přidejte i fíkus a kaktusy. Stejně tak šperky a cennosti či superkřehké věci – při stěhování nebudete mít čas věnovat jim potřebnou péči. Balte vše, na co narazíte. A nepropadejte panice, ono to nějak dopadne... Potvrďte si se stěhovací firmou, že přijede v dohodnutý čas. Pokud jste něco nestihli sbalit, dohodněte si s nimi pomoc – téměř nic pro ně není nemožné. Obtelefonujte kamarády, kteří přislíbili výpomoc, zopakujte jim, v kolik mají přijít. Nařiďte si dva až tři budíky! A jděte brzy spát.

Den „D“

Pokud jste vůbec šli spát a poslední noc ve starém bytě se nezvrhla ve vzpomínkový večírek spojený s konzumací neodvezeného alkoholu, pak gratulujeme! Nasnídejte se, není nic horšího než hladový, žíznivý a nervózní organizátor stěhování. Vyčkejte na kamarády a stěhováky. V mezičase peřiny, v nichž jste strávili noc, sbalte do plastových pytlů. Matrace zabalte do smršťovací fólie, aby se při stěhování neponičily. Po příjezdu pomocníků začněte stěhovat. Doporučujeme začít velkými kusy; jednak jste ještě plní síly, později by to šlo hůř, jednak si tím uvolníte přístupové cesty. Až dojde na menší kusy, vzpomeňte si na hru tetris – kdo ji hrál, má teď náskok. V případě, že jste se odevzdali do rukou stěhovací firmy, jděte z cesty. Maximálně odpovídejte na dotazy, které vám klade „šéf“. Když mu nerozumíte, neváhejte se zeptat, jak to myslel. Nikdo vám nebude vyčítat, že jste v tranzu. Poslední krabice, pytel či taška? Výborně! Máte naši úctu a obdiv. Teď už jen vybalit, což je o něco méně stresující, a před vámi je spousta úžasných dní ve vašem krásném novém domě či bytě!