Spory mezi pronajímateli a nájemci nejsou nic neobvyklého. Řeší se výše nájmu, zpožděné placení, hluk, domácí mazlíčci, zničené nebo poškozené vybavení, výše kauce, stížnosti sousedů, vyúčtování energií apod. Spolupráce mezi pronajímatelem a nájemcem může být bezproblémová, ale i naopak. Spousta věcí se dá ošetřit dobrou smlouvou, ale v praxi se stejně objevuje hromada problémů. Vše se pak často nasčítá při ukončení nájmu.

Co všechno se při ukončení nájmu řeší

Záleží na tom, jestli je předmětem pronájmu byt, garáž, kancelář nebo třeba rodinný dům. A samozřejmě záleží na délce pronájmu. Pojďme se tedy podívat, co se obvykle při ukončení nájmu řeší:

  • Na začátku nájemce zaplatil kauci, na kterou má při ukončení nárok. Často je situace taková, že pronajímatel kauci nechce vrátit, protože se mu něco nezdá – většinou je to opotřebované vybavení, stěny, podlaha, okna atp. Tady je otázka, jak moc je vše poškozeno, protože, když někdo žil v bytě třeba 5 let, pak je logické, že se některé věci opotřebí. Když to neošetřuje smlouva, je to na domluvě.
  • Přepis energií. Když byly energie přepsány na nájemníka, pak je potřeba energie co nejdříve, nejlépe okamžitě poslední den nájmu, přepsat zpět na majitele případně na nového nájemníka. Elektřinu i plyn přepíšete většinou jednoduše online. Zapíše se stav měřidla a nájemníkovi do měsíce přijde vyúčtování (přeplatek/ doplatek).
  • Vymalování a uvedení do původního stavu. Otázkou bývá uvedení bytu do původního stavu. To prakticky není možné hlavně po delší době nájmu. Je potřeba se domluvit, jestli je nutné vymalovat a co je potřeba opravit. Hodí se férový přístup a zdravý rozum.
  • Vyúčtování škod. Když jsou na nemovitosti zjevné škody, nájemník by je měl zaplatit. Jako škoda se dají brát zničené rolety, prasklá varná deska, rozbitý lustr nebo třeba silně poškrábaná lednička. Naopak by se zde nemělo počítat běžné opotřebení podlahy, oken, dveří apod. Vše má totiž svou životnost.
  • Odvoz všech věcí nájemníka. Když se nájemník stěhuje, měl by si vše odvézt. Nájemce nebude rád, když mu ve sklepě zůstanou sjeté pneumatiky, rozbitá jízdní kola nebo další věci k vyhození.

Důležitá je nájemní smlouva a hlavně dohoda mezi pronajímatelem a nájemcem. Když jsou obě strany férové, domluví se.

24.4.2020

Tomáš Šimek, majitel kanceláře. Telefon: 602 703 897, email: tomas.simek@re-max.cz

Tomáš Šimek remax