Powered by Smartsupp

Březnový trh úvěrů byl jako jarní probuzení

Březen znamenal skutečné jarní probuzení pro trh s úvěry na bydlení. Dovolíme si tvrdit, že březnová produkce předčila očekávání všech odborníků. Úvěrová produkce činila 12,58 mld. Kč, z toho hypoteční banky podepsaly úvěry v objemu 11,35 mld. Kč a stavební spořitelny 1,23 mld. Kč.

Meziměsíčně objem uzavřených úvěrů narostl téměř o 60 % a v absolutní hodnotě se březnová produkce již začíná přibližovat normálním hodnotám na které jsme byli zvyklí v posledních letech, vyloučíme-li produkci roku 2021. Věříme v mírný růst úvěrové produkce i v dalších měsících a doufáme, že březnová čísla nebyla jen nahodilou anomálií.

Úrokové sazby spíše stagnují, a tak hodnoty realizovaných sazeb v březnu poklesly jen minimálně o 3 bazické body na hodnotu 5,86 %. Nabídkové sazby ze začátku dubna oproti březnové hodnotě dokonce o 3 bazické body narostly na 6,3 %, což není nijak znepokojující. Pětiletý úrokový swap se usadil těsně pod pětiprocentní hranicí a drží se jí již od února. Základní sazba ČNB se minimálně do 3. 5. 2023 nezmění a dál setrvává na 7 %. I když zástupci ČNB tvrdí, že nejsou spokojeni s růstem mezd, a pokud by tento vývoj pokračoval mohlo by to z jejich strany vést k navýšení základní sazby, považujeme tuto variantu spíše za měně pravděpodobnou. Očekáváme tak, že i v květnu ponechá ČNB základní sazbu na stávající úrovni.

Je zřejmé, že úrokové sazby budou v letošním roce klesat jen velmi pomalu a budou tedy dál limitovat celkové množství úvěrové produkce na trhu. Vysoká úroková sazba generuje vyšší splátku úvěru a vyšší splátka úvěru pak zvyšuje nároky na bonitu klienta – vyšší příjmy.

Bohužel vedle vysokých úrokových sazeb omezuje úvěrovou produkci i nastavení úvěrových ukazatelů, zejména pak parametr DSTI s hodnotou 45 % platnou od 1. 4. 2022. DSTI – tedy stanovené procento, z měsíčního příjmu klienta, které smí padnout na splátku úvěru, je tak dalším faktorem, který omezuje potenciál úvěrové produkce na trhu. Pokud, tedy bude ČNB držet vysoké sazby po delší dobu, jak avizovala, bylo by vhodné, aby na druhé straně nastavila o něco volněji parametr DSTI a umožnila trhu s úvěry na bydlení lépe dýchat.

Data o březnové inflaci nijak výrazně nevybočila z očekáváného rámce. Inflace dál klesá a březnová hodnota 15 % potvrdila tento trend. Bohužel hodnota inflace je stále vysoká, i když hodnoty klesají ve všech segmentech. Rychlejšímu poklesu inflace podle našeho názoru brání ceny potravin, které i přes snahu o jejich kontrolu ze strany státu, zatím příliš nereagují.

Pozitivní zprávou z pohledu inflace je skutečnost, že dále klesají aktuální ceny energií i paliv. Současně klesá i spotřeba domácností, a to bude dále snižovat inflaci.

25.4.2023

O mně

Více než 20 let se pohybuji v obchodní sféře. Působila jsem ve vrcholovém managementu nadnárodních společností. Mám za sebou několik úspěšně zrealizovaných obchodů v oblasti nemovitostí v Brně, developerský projekt v centru Brna a akvizici developerského projektu Hlinky. Baví mě práce s lidmi, poznávání jejich životních příběhů a hledání vzájemné inspirace. 

 

Mým životním heslem je „kde jsou lidé, tam je cesta“. Jsem nadšeným hledačem řešení. Využívám osvědčené a moderní způsoby prezentace, aby daná nemovitost zajímavým způsobem oslovila potencionální investory. Každá nemovitost k prodeji má právě svého kupujícího a je jen v rukách šikovného a zkušeného makléře propojit kupujícího s prodávajícím, aby byla spokojenost na obou stranách.

 

Mám patnáctiletou dceru Tamarku a dospělou dceru Kristínu. Baterie mi dobíjí sport, inspiraci nacházím v přírodě a cestování. Tvořivost rozvíjím malováním a kulinářským experimentováním.

 

Ráda Vás provedu procesem koupě, prodeje, nebo pronájmu Vaší nemovitosti. Vše na vysoké profesionální úrovni a s velkou dávkou lidskosti.

Mgr. Karin Takáčová MPH.

Makléř

Certifikáty

specialista 300x300 20kb profik 76kb Silver-816x816 Realitní kancelář roku Morava

Povolení cookies

Používáme cookies a jiné technologie za účelem poskytování našich služeb, vylepšení vašeho uživatelského zážitku, analýzy používání našich stránek a při cílení reklamy.