Útlum hypotečního trhu pokračuje i v říjnu

Říjnové výsledky z trhu úvěrů na bydlení zopakovaly téměř identická čísla jako v měsíci září. Celkový objem poskytnutých zajištěných úvěrů na bydlení činil 7,22 mld. Kč, z toho hypoteční banky uzavřely úvěry za 6,28 mld. Kč a stavební spořitelny za 0,94 mld. Kč. To je tedy zhruba o 60 mil. Kč více než v předchozím měsíci.

Snad tedy již došlo k dosažení produkčního dna a trh se vydá opačným směrem, i když to bude asi velmi pozvolný růst. Říjnové absolutní hodnoty objemů, ale především kusů úvěrů jsou již druhý měsíc na alarmujících úrovních, a to není dobrá zpráva pro nikoho.

Průměrná úroková sazba na realizovaných úvěrech narostla v říjnu jen nepatrně o 4 bps na hodnotu 5,85 %. Nabídkové sazby z počátku listopadu naopak po dvou měsících symbolického poklesu narostly na hodnotu 6,31 tedy o 11 bps. Základní 2týdenní reposazba zůstala i po posledním zasedání ČNB na původní hodnotě 7 % a minimálně do 21. 12. 2022 na této úrovni setrvá.

Velmi dynamický je i vývoj hodnot u tzv. úrokových swapů s nimiž korespondují úrokové sazby hypotečních úvěrů. Nejpoužívanější 5letý úrokový swap za poslední měsíc dosáhl hodnoty 6,15 %, aby pak klesl na hodnotu 4,8 %. Predikovat tedy vývoj sazeb je velmi nejisté.

První výraznou pozitivní zprávou po dlouhé době v české ekonomice je říjnový pokles inflace, který překvapil většinu analytiků. Říjnový index spotřebitelských cen dosáhl hodnoty 15,1 % což je pokles o téměř 3 % v porovnání se zářím. Růst cen tak pokračoval v meziročním srovnání pouze v kategoriích potraviny a stravování + ubytování. Za říjnovým poklesem inflace je jednoznačně zastropování cen energií, i když se nabízí otázka do jaké míry byla říjnová hodnota inflace v této kategorii ovlivněna jednorázovým příspěvkem na energie za strany státu. Pokud se podobná data potvrdí i v listopadu, budeme moci konstatovat, že se trend otočil a inflace míří dolů.

Proinflační poptávkové tlaky v ekonomice polevily to je ostatně vidět na poklesech tržeb a zdá se, že i externí proinflační tlaky v podobě cen paliv a energií rovněž oslabují. Udržíme-li v ekonomice růst mezd na uzdě a nepřijde žádný další negativní zásah, pak by se situace mohla začít stabilizovat.  

28.11.2022

O mně

 

Od roku 2006 se věnuji financování nemovitostí, za tu dobu jsem zprostředkoval úvěry za cca 1,5 miliardy Kč. Protože jsem chtěl svým klientům dopřát celkový KVALITNÍ SERVIS POD JEDNOU STŘECHOU, rozhodl jsem se proto navázat spolupráci s RE/MAXem. Postupně jsem se vypracoval na špičku nejen naší kanceláře, ale i v Brně.

 

Můj tým pracuje s nejmodernější technikou, jako jsou videoprohlídky, homestaging, virtuální 3D prohlídky nebo třeba digitální staging nemovitostí. Nejčastější prodejní technikou je aukce, kdy jsme schopni výrazně navýšit cenu nemovitosti. Za poslední rok jsem prodal nebo rezervoval nemovitosti za téměř 100 mil. Kč s průměrným navýšením prodejní ceny o 17 %!

 

To je i důvodem, proč 90 % mých obchodů je právě z DOPORUČENÍ spokojených klientů.

 

A jaké vlastnosti mě vystihují? Profesionalita, aktivní přístup, energičnost, asertivní jednání, flexibilita, kreativita, schopnost řešit každý problém, vytrvalost, touha vítězit, empatie, mám rád lidi a mám i smysl pro humor. Sice mému specifickému humoru ne vždy každý rozumí, ale patří ke mně. A život nemůže být jen vážný.

 

Takže jeden vtip o našem oboru:

Khon se rozhodl prodat svůj dům a předal celou záležitost agentovi. Ten napsal inzerát, takový ten standartní, který se nádherně čte.

Khon si ho přečetl a zeptal se: "To je všechno pravda?"

"Samozřejmě, proč se ptáte?"

"Stornujte to. Ten dům je příliš dobrý na to, abych ho prodal!"

Neváhejte mne kontaktovat, budu se těšit na spolupráci s Vámi!

Ondřej Franc

Makléř

Certifikáty

realitn_profesion_l_cmyk 100_percent Certifikovaný-makléř-2_rgb 195x200_RMX_Aukcni_specialista makléř roku 2021_upravený Realitní kancelář roku Morava

Povolení cookies

Používáme cookies a jiné technologie za účelem poskytování našich služeb, vylepšení vašeho uživatelského zážitku, analýzy používání našich stránek a při cílení reklamy.