Vývoj cen nemovitostí v EU

Jsou ceny nemovitostí v ČR nadhodnocené, žijeme v cenové bublině, propadnou se ceny nemovitostí? To jsou otázky, které se v poslední době objevují velmi často a rovněž i spektrum odpovědí na tyto otázky je hodně bohaté.

Stoprocentní odpověď vám však nikdo nedá, a tak nezbývá než se podívat na dostupná data. Statistiky EUROSTATU už poměrně dlouhou dobu sledují růst cen rezidenční nemovitostí. Data jsou shromažďována za celou sedmadvacítku již od roku 2000, bohužel až do roku 2010 se většinou jednalo o kvalifikované odhady cen nemovitostí a některá data přirozeně chybí. Standardizovaná data, s vypovídací hodnotou lze sledovat od roku 2011 s výjimkou Řecka, kde jsou data stále odhadována.

Data sledují meziroční růst cen rezidenčních nemovitostí, očištěný o inflaci – jde o tzv. Deflovaný HPI (House Price Index).

První tabulka ukazuje meziroční změny cen v procentech, tedy jednotlivé nárůsty či poklesy cen oproti hodnotám za předchozí rok. Země jsou seřazeny od nejvyššího meziročního růstu za rok 2021. Česká republika je tedy zemí kde v roce 2021 rostly ceny rezidenčních nemovitostí nejvíce oproti předchozímu roku. Na opačném konci unijní sedmadvacítky jsou některé státy z jihu Evropy.

Druhá tabulka interpretuje stejná data pohledem meziročního indexu, kdy jako výchozí hodnota 100 byl zvolen rok 2011. Řazení zemí je opět provedeno podle nejvyšší hodnoty za rok 2021. Česká republika je v jedenáctiletém horizontu sledování cen na čtvrtém místě, před námi jsou Maďaři, Estonci a Lucemburčané. Na opačném konci pořadí se opět objevují některé jižní státy.

Ceny nemovitostí stejně jako ekonomika procházejí cykly a nelze se tedy spoléhat na nekonečný růst. Pokud bychom si do tabulek doplnili i méně přesná data z předchozí dekády, bude zřejmé, že pokles cen se již dostavil v každé unijní zemi. Absolutní hodnoty poklesů, ale vždy překonaly hodnoty následných růstů. Závěr je tedy poměrně jednoznačný, reálná hodnota nemovitostí v dlouhodobém horizontu po zohlednění inflace je vždy kladná! Bohužel rok 2022 bude v některých zemích onou výjimkou, která potvrzuje pravidla.

28.11.2022

O mně

„MILUJI, CO DĚLÁM. DĚLÁM, CO MILUJI!“

V realitách pracuji šestým rokem. Zrealizovala jsem více jak 125 realitních případů. Každoročně získávám Ocenění TOP mimořádných makléřů sítě "RE/MAX ČR".V březnu 2024 jsem byla nejlepším makléřem naší kanceláře DELUX a nejúspěšnějším makléřem regionu MORAVA.   

 

Pomu i Vám! Potřebujete poradit v oblasti  prodeje, pronájmu, dědických řízeních či financování nemovitostí?

 

Jsem vdaná, mám 18-letou dceru Terezku a dospělého syna Patrika. Relaxuji procházkami v přírodě, miluji moře a cestování. Ráda si doma na terásce něco pěkného přečtu nebo si zajdu s přáteli někam na vínko. S dcerou rády experimentujeme v kuchyni.

Pomáhám majitelům nemovitostí zorientovat se na současném realitním trhu tak, aby prodali svou nemovitost bezpečně, rychle a s co nejvyšším ziskem. Dělat lidem radost je mým životním krédem. Svoji tvář neschovávám. Za své služby svým klientům ručím, vždy se k práci stavím profesionálně s největší péčí. Mým cílem je reality dělat jinak - nejlíp!

Individuálnímu přístup k prodávajícímu a kupujícímu je samozřejmostí. Díky moderním technikám, profesionálnímu marketingu dokáži Vaši nemovitost prodat za NEJVYŠŠÍ TRŽNÍ CENU. Na službách nikdy nešetřím - k nemovitostem nechávám dělat profesionální fotografie, točím videoprodhlídky a virtuální 3D prohlídky, samozřejmostí jsou půdorysy, pokud je to vhodné dělám Home staging.

 

Reference klientů, kteří využili moje služby:

www.remax-czech.cz/reality/re-max-delux/dagmar-micikova

www.remaxdelux.dagmar-micikova/reference

Potřebujete znát tržní cenu vaší nemovitosti? Chci odhad ZDARMA.

 

Dagmar Mičíková

Makléř

Certifikáty

Diplom 2 _březen Diplom -březen Diplom_202310 100_percent 195x200_RMX_Aukcni_specialista Certifikovaný-makléř-2_rgb Realitní kancelář roku Morava

Povolení cookies

Používáme cookies a jiné technologie za účelem poskytování našich služeb, vylepšení vašeho uživatelského zážitku, analýzy používání našich stránek a při cílení reklamy.