✅ Červencové hypoteční výsledky trhu 📈

Červencové hypoteční výsledky jsou velmi podobné červnovým číslům a nedošlo tedy k žádnému neočekávanému překvapení.

Celková produkce dosáhla 23,75 mld. Kč přičemž hypoteční banky si připsaly úvěry za 21,84 mld. Kčstavební spořitelny 1,91 mld. Kč. Ve srovnání s červnem je to tedy zanedbatelný pokles. Úrokové sazby na realizovaných úvěrech meziměsíčně zůstávají na stejné hodnotě tedy 5,06 %. Paradoxně na nových hypotečních úvěrech byla realizovaná sazba dokonce o jeden bazický bod vyšší.

To vše navzdory avizovanému poklesu základní reposazby ČNB na hodnotu 4,5 % na konci července a plynulému poklesu úrokových swapů, který pokračuje i průběhu měsíce srpna. Průměr pětiletého úrokového swapu za červenec byl 3,57 %, za první dvě dekády srpna pak činil 3,23 %. Bohužel na nabízených sazbách se tento pokles nijak neodráží, jelikož konkurenční prostředí na českém trhu je vážně deformované.

Červencové výsledky hypotečního trhu

Podíl tří největších bank ve druhém čtvrtletí, přepočtený na celkovou produkci trhu činil 70,2 %. Oproti prvnímu kvartálu letošního roku TOP trojka tak svou pozici navýšila o téměř pět procent. Zda je takové prostředí zdravé necháváme na úvaze každého čtenáře.

Podíly hypotečních bank podle objemu produkce ve II. čtvrtletí 2024 

Podíly hypotečních bank podle produkce

Lepší konkurenceschopnosti zcela jistě nepomáhá přetrvávající situace ve skupině ČSOB, která uplatňuje vůči externím zprostředkovatelům 100% tříletá storna provizízačíná mírně ztrácet svůj podíl na trhu.

Po ostrém spuštění digitální platformy NoBy, která koncem června ze dne na den nahradila stávající hypoteční proces v Komerční bance, bohužel KB procesně kolabuje a stabilizace je zatím v nedohlednu. Z této situace tedy těží Česká spořitelna, která si na nedostatek nových obchodů rozhodně nemůže stěžovat.

Bohužel uvedené anomálie ještě více poškozují konkurenční prostředí, a tak dle našeho názoru nelze očekávat v nejbližších týdnech nějaké výraznější snižování sazeb. Jak dlouho mohou tři nejsilnější hráči držet úrokové sazby mimo realitu finančních trhů si netroufáme odhadovat. 

Zájem o hypotéky u klientů roste a více jak dvouletá odkládaná spotřeba se projevuje růstem trhu, bohužel se tak děje ve velmi narušeném konkurenčním prostředí. Marže bank tedy dál vesele rostou a rostou. Na českém hypotečním trhu dlouhodobě více než dvě třetiny produkce banky získávají od externích zprostředkovatelů, to je faktický stav, který vznikl přirozeným vývojem za posledních 25 let. Zákazník velmi dobře chápe, že jeden produkt od jedné značky bude vždy méně objektivní než srovnání všech dostupných řešení na trhu.

Bohužel banky se s tímto přirozeným vývojem nechtějí vyrovnatsnaží se své externí dodavatele nejrůznějšími kroky znevýhodňovat nebo dokonce zcela eliminovat. Od zavádění částečných storen provizí, po ukončení spolupráce některých menších bank, až k 100% stornům na tři roky od skupiny ČSOB a našla by se i celá řada dalších „přátelských kroků“.

Dalším stupněm, který hypoteční externí distribuci čeká budou průběžné provize. Systém, jež bude vázat část odměny poradce na setrvání klienta v bance po blíže nespecifikovanou dobu. Změna obchodního modelu přijde a bude mít zásadní dopad na obchodní vazby mezi hypotečními poradci a jejich doporučiteli, ať už z řad realitních makléřů nebo developerů.

Jak bude nový model průběžných provizí vypadat parametricky, kdy a kým bude na trh zaveden jako prvním, je v tuto chvíli naprosto nejasné. Jasné je jen to, že se výrazně dotkne stávajících obchodních vazeb a do oboru přinese více složitosti. Věříme, že i přes všechny složitosti hypotečního trhu bude dál růst povědomí a důvěra zákazníků v nezávislé porovnání všech dostupných řešení na trhu.

28.8.2024

O mně

Na práci realitního makléře mě baví především rozmanitost, kontakt s lidmi a možnost pomoci jim nejen prodat, či pronajmout nemovitost, ale často tím i vyřešit velké životní změny. Každý obchod je jiný a díky tomu se mohu neustále osobnostně i profesně posouvat.

 

Ke klientům přistupuji s upřímností, empatií a lidskostí. Vždy mě zajímá jejich důvod prodeje, jejich příběh. Jen tak jim mohu nabídnout řešení, které dává smysl. Umím spojit lidský přístup s vysokou profesionalitou a dotáhnout věci do úspěšného konce.

 

Při své práci využívám veškeré dostupné nástroje jako profi fotky, videoprohlídky, homestaging, 3D půdorysy, práci se sociálními sítěmi atp. Nezapomínám ani na offline marketing a sílu osobních kontaktů.

 

Nezáleží, zda prodáváte byt, dům, pozemek nebo hledáte nájemníka, vždy udělám maximum, aby byl výsledek ten nejlepší možný. A abyste se cítili, že jste v dobrých rukou.

 

Ve volném čase vyhledávám klid i energii, miluji české hory, dobré jídlo, sport, knihy, přátele a rodinu. Věřím v to, že realitní profík může být zároveň nejen zdatný odborník, ale také upřímný, ferový a lidský partner, který vás provede celým procesem s lehkostí.

Certifikáty

Realitní kancelář roku Morava

Povolení cookies

Používáme cookies a jiné technologie za účelem poskytování našich služeb, vylepšení vašeho uživatelského zážitku, analýzy používání našich stránek a při cílení reklamy.