Hypotéky - ohlédnutí za rokem 2021

Česká bankovní asociace uveřejňuje od září loňského roku nový index sledování hypotečního trhu v České republice pod názvem HYPOMONITOR.

HYPOMONITOR je bezesporu nejpřesnějším dosud publikovaným indexem. Odráží jasně strukturované informace zahrnující všechny banky poskytující hypoteční úvěry na území ČR a dokáže rozlišit novou produkci hypotečních úvěrů odděleně od úvěrů, které byly refinancovány, ať už převedením z jedné banky do druhé nebo tzv. interním refinancováním, kdy původní úvěr je nahrazen úvěrem novým, ale zůstává ve stejné bance.  

HYPOMONITOR rovněž odděleně sleduje i úvěry ze stavebního spoření které jsou zajištěné zástavním právem k nemovitosti, tedy jde o úvěry, které jsou za stavební spořitelny ekvivalentem úvěrům hypotečním poskytovaným bankami. Spojením obou těchto kategorií tak máme nově ucelený přehled o trhu úvěrů určených na pořízení bydlení.

Vzniká nám tedy větší množství údajů a proto jsme si je dovolili uspořádat pro větší názornost do přiložené tabulky:

Trh úvěrů s bydlením za loňský rok překonal všechna myslitelná očekávání. Nechci již dlouze komentovat „historická čísla“, jeden pohled si ale neodpustím a to extrémní hodnoty refinancovaných úvěrů – bezmála 30 % všech úvěru bylo refinancováno, což je jev, který český hypoteční trh nepamatuje.

Co nás čeká v letošním roce na trhu s hypotékami?

Trh úvěrů s bydlením zcela určitě výrazně poklesne, to jak hluboký pokles to bude, závisí na mnoha faktorech. Jsme svědky nebývalého růstu úrokových sazeb, které v tuto chvíli již překonaly hranici 4 % a zcela určitě nenarazily na svůj strop. 3. února ČNB na svém měnově politickém jednání velmi pravděpodobně opět navýší základní úrokovou sazbu, která se dílčím způsobem promítne do úrokových sazeb hypotečních úvěrů.  Další zasedání ČNB se pak uskuteční na konci března. Reálně to tedy vypadá, že by se úrokové sazby u hypotečních úvěrů mohly v první polovině roku dostat k hranici 5 % a dost možná i nad tuto hranici.  Věřím, že období vysokých úrokových sazeb bude jen přechodné a v druhé polovině roku již dojde k obratu ve vývoji úrokových sazeb. Vývoj sazeb v delším časovém horizontu lze jen velmi obtížně predikovat, nicméně podle všech indicií nelze očekávat, že by se extrémně nízké úrokové sazby vrátily. Spíše věříme, že dojde k postupné stabilizaci úrokových sazeb hypotečních úvěrů někde okolo hranice 3 %. 

Vysoké sazby spolu s avizovaným zpřísněním úvěrových ukazatelů platným od 1. 4. 2022 budou výrazně brzdit rozjetý trh s úvěry na bydlení.  Odhadovat objem letošní produkce je v tuto chvíli velmi nepřesné a předčasné. Odborná veřejnost hovoří o 30%–50% poklesu objemu úvěrů oproti roku 2021. 

27.1.2022

O mně

Na práci realitního makléře mě baví především rozmanitost, kontakt s lidmi a možnost pomoci jim nejen prodat, či pronajmout nemovitost, ale často tím i vyřešit velké životní změny. Každý obchod je jiný a díky tomu se mohu neustále osobnostně i profesně posouvat.

 

Ke klientům přistupuji s upřímností, empatií a lidskostí. Vždy mě zajímá jejich důvod prodeje, jejich příběh. Jen tak jim mohu nabídnout řešení, které dává smysl. Umím spojit lidský přístup s vysokou profesionalitou a dotáhnout věci do úspěšného konce.

 

Při své práci využívám veškeré dostupné nástroje jako profi fotky, videoprohlídky, homestaging, 3D půdorysy, práci se sociálními sítěmi atp. Nezapomínám ani na offline marketing a sílu osobních kontaktů.

 

Nezáleží, zda prodáváte byt, dům, pozemek nebo hledáte nájemníka, vždy udělám maximum, aby byl výsledek ten nejlepší možný. A abyste se cítili, že jste v dobrých rukou.

 

Ve volném čase vyhledávám klid i energii, miluji české hory, dobré jídlo, sport, knihy, přátele a rodinu. Věřím v to, že realitní profík může být zároveň nejen zdatný odborník, ale také upřímný, ferový a lidský partner, který vás provede celým procesem s lehkostí.

Certifikáty

Realitní kancelář roku Morava

Povolení cookies

Používáme cookies a jiné technologie za účelem poskytování našich služeb, vylepšení vašeho uživatelského zážitku, analýzy používání našich stránek a při cílení reklamy.